KWIK FIT Európa egyik vezető Gumi- & Autószerviz-hálózata
Fékrendszer

Fékrendszer

Bemutatjuk

Szakembereink közérthetően fogalmazva elmagyarázzák Önnek mindazt, amit fontos tudnia, pl. a gépjárműve alkatrészeinek állapotát, azoknak mi a szerepük, miért fontos a hibátlan működésük. Kérdéseit, érdeklődését örömmel fogadjuk.

A fékrendszer a gépkocsi legfontosabb biztonsági berendezése. Feladata a mozgó gépjármű lassítása, megállítása. A fékrendszer az autó mindegyik kerekét fékezi. A fékrendszer részei: első és hátsó fék, kézifék, blokkolásgátló. Kétféle féktípus használatos: a tárcsafék és a dobfék. Újabban az autógyártók a korszerűbb tárcsaféket alkalmazzák.

A megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele. Ezért különösen ügyelni kell a fékrendszerben működő alkatrészek állapotára és minőségére. Amennyiben szükségessé válik egyes alkatrészek cseréje, úgy javasoljuk annak mielőbbi cseréjét. Szervizeinkben minden fékrendszerrel kapcsolatos beavatkozást követően műszeres fékellenőrzést végzünk. Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, a betétet, pofát, tárcsát és a dobot.

 

Tárcsafék

AZ ELTERJEDTEBB FÉKTÍPUS

Napjaink autóit elsőtárcsafékkel szerelik fel, de több gépjárműtípusnál hátul is ezt a féktípust alkalmazzák a dobfék helyett, mert sokkal hatékonyabb és tartósabb, és kevesebb karbantartást igényel. Mivel minden egyes fékezéskor erőteljes igénybevételnek van kitéve, ezért kiemelkedően magas műszaki követelménynek kell megfelelnie.
Ha mélyebb barázdákat, repedéseket, esetleg rozsdafoltokat, vagy égési sérüléseket látunk rajta, úgy mielőbb cseréltessük ki. Ne feledje, hogy minden féktárcsacserénél a fékbetéteket is ki kell cserélni. Féket csak párban lehet javítani! Jó tudni, hogy amint a motor leáll, megszűnik a fékrásegítés, így a vezetőnek jóval nagyobb erőt kell kifejtenie a fékpedálra a biztonságos megállás érdekében.

Minden autótípusnál meghatározzák a gyártók a minimális féktárcsavastagságot, fékdobátmérőt. Egy első tárcsafék optimális futásteljesítménye általában 40-60 ezer km, a hátsó féktárcsáé típustól függően 50-80 ezer km. Egy átlagos féktárcsa kopása max. 2mm, de egyes típusoknál 3mm is lehet. Nem ritka a 2-3 esetleg 4 mm-rel túlszabályozott tárcsa sem. A túlszabályozott, vagy méret alatti tárcsa rossz hőelvezetést biztosít, a féktárcsa elreped, deformálódik, a fékbetét megéghet, így a fékhatás erőteljesen legyengül, legrosszabb esetben teljesen megszűnik.

 

Dobfék

KEVÉSBÉ ELTERJEDT FÉKTÍPUS

Élettartama 10-20 ezer kilométerenkénti karbantartás mellett általában 80-120 ezer kilométerre terjed ki. Ennek megtétele után viszont kompletten cserélni kell mindent, a dobokat, a fékpofát, a munkahengereket.
Fékpadi mérésen egy kopott, méret alatti fék is lehet megfelelő, de éles helyzetben, nagy terhelés alatt veszélyessé válhat!

 

Fékbetét

A TÁRCSAFÉK FONTOS ELEME

A fékbetétnek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejtenie. Lágyabb anyagból készül, mint a féktárcsa, ezért gyorsabban is kopik, csereperiódusa rövidebb. Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 2-3mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított. Rendkívül fontos a fékrendszer megfelelő minősége, és a precíz, szakszerű szerelése.

Egy szakszerűen szerelt fék a rendeltetésszerű használat során a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fékalkatrésszel megegyező hatást. Kivétel, ha nagy sebességről többször durván le van fékezve, ilyenkor a fékbetét megég.

Ha elkopott fékbetétet használunk, a féktárcsa megsérülhet, a betét vasa kophat, a fékhatás nagymértékben csökken, hirtelen fékezés esetén a gépkocsi akár irányíthatatlanná válhat (elhúzhat). A fékbetét karbantartást nem igényel, párban cserélik, szakszerű szerelés esetén általában problémamentesen használható cserétől cseréig. Érdemes megjegyezni, hogy az adott gépkocsihoz több gyártó is készít fékbetétet, de ezek különböző anyagból készülhetnek, ami eltérő hatékonyságot eredményez, ezért minden esetben kérje ki szakemberünk véleményét.

 

Fékolaj

KÉTÉVENTE CSERÉLTESSE

A fékfolyadék szintetikus, alkoholtartalmú folyadék, mely nem tartalmaz olajat, ennek ellenére a köznyelv fékolajnak nevezi. Valószínű azért, mert a gépjárműben lévő olajokhoz sorolják...hiszen azok a közismert folyadékok. A fékfolyadék a levegőben lévő nedvességet megköti, magába zárja és ezáltal az üzemidővel arányosan csökken a forráspontja. Erős igénybevételnél pl. vészfékezés, vagy meredek lejtőn való autózás esetén a fékfolyadék felforrhat, benne buborékok képződnek. Ezek akadályozzák a fékezőerő átvitelét és működőképességét. Fékfolyadékcsere általában 2 évente esedékes. A fékfolyadék forráspontja nem süllyedhet 160 °C alá.

Javasoljuk, hogy rendszeresen ellenőriztesse a fékfolyadékot, és szükség esetén cseréltesse ki. Szervizünk az ellenőrzést díjtalanul végzi.

 

 

Kézifék

ÉLETE NEM MÚLHAT A SZERENCSÉN!

A kézifék feladata az, hogy álló helyzetben rögzítse a gépkocsit. Sok esetben emelkedőn való elindulásnál is segít, megakadályozza a visszagurulást. Gyakran az üzemi fék meghibásodása esetén segít a megállásban, a baleset elkerülésében. A hivatalos neve is tükrözi dupla szerepét: rögzítő és biztonsági fék. A kéziféket is ellenőriztesse rendszeresen!

 

Blokkolásgátló

VÉSZFÉKEZÉSNÉL VAN NAGY SZEREPE

A blokkolásgátló rendszer olyan aktív biztonsági eszköz, mely erős fékezés során megakadályozza a kerekek leblokkolását, és ezzel fenntartja a jármű irányíthatóságát.

Lényege, hogy a speciális, kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül észleli a kerekek blokkolását, és ekkor a másodperc töredékére kiiktatja a fékezést. Feladata, hogy vészfékezés esetén fenntartsa az irányíthatóságot, így az esetleges féktávolságon belül észlelt akadályt fékezéssel, és kikerüléssel el tudjuk kerülni, illetve csúszós úton segít meggátolni az autó megpördülését fékezés közben.
Figyelem! Ha a műszerfalon az ABS lámpa sárgán világít, ez azt jelenti, hogy a blokkolásgátló rendszer nem működik! Ilyen esetben azonnal keresse fel szerviünket!

 

Nézze végig szervizeinkben az átvizsgálást, javítást!