Blog

Fékezés síkos úton

FÉKEZÉS SÍKOS ÚTON

Vezessünk az útviszonynak megfelelő sebességgel! Lassan, ha kell! Tartsuk be a szükséges féktávolságot. A fékút télen hosszabb, mint nyáron. Ha csúszós felületre érünk, legfontosabb a higgadtság. Kerüljük a hirtelen mozdulatokat.

  • Ha a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), a kerekek gyorsabban leblokkolnak, az autó kormányozhatatlanná válhat, megcsúszhat. A lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és akkor fékezzünk, amikor az autó ismét irányban áll. Szaggatottan, pumpálva fékezzen. A fékezés megkezdésével egy időben nyomja ki a kuplungpedált padlóig, ezáltal az autót könnyebben tudja stabilizálni, egyrészt, mivel a motor felől megszűnik a hajtás a kerekekre, másrészt a motor se fullad le.
  • ABS-szel szerelt autóval fékezéskor teljes erővel nyomjuk le a fékpedált és egyidejűleg a kuplungpedált is, és ne engedjük fel, ne pedálozzunk, mert az ABS elektronika végzi helyettünk a szaggatott fékezést.  Az ABS nem engedi a kerekek blokkolását, és lehetővé teszi a kerekek kormányozhatóságát fékezés közben is, ha akadályt kell kikerülni. Az ABS sem tud csodát tenni, ha túl gyorsan vezetünk, ha nem tarjuk be a féktávolságot.
  • Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem a nagyobb gáz, hanem a finomabb pedálkezelés segít. A kormány álljon egyenesen.
  • Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjen még a kormányon! Tartott kormány, gáz elvétel és/vagy egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.
  • Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kicsúszik a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges! A fékezés általában ront a helyzeten, kuplungpedál kinyomás segíthet a helyzeten, azonban itt mindenképp a gyakorlat az, ami megoldhatja a veszélyes helyzetet. Érdemes erre biztonságos helyen felkészülni, legyen tapasztalatunk a saját autónk viselkedésével kapcsolatban.
  • A vészfékezést mindig egyenes irányba próbálja meg! Ha teker a volánon, azzal a tapadást csökkenti.
  • Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség.

Alulkormányozottság

A túlzott pedálkezelés tapadásvesztéssel jár, de a túl nagy kormánymozdulat hatására is elkezdhet orral csúszni az autó. Sokan, amikor az autó csak egyenesen csúszik, még inkább rákormányoznak, ezzel tovább rontva a helyzeten.

Ilyenkor a kormányzás szögén vagy ne változtassunk, vagy kicsit vegyünk vissza, ezzel hamarabb visszaállítható a tapadás. Kis lassulás után valószínű, hogy ugyanazzal a kormánymozdulattal már fordul kerék.

Túlkormányozottság

Ha kanyarodás az autó fara kezd el csúszni: ez a túlkormányozottság.

Az ilyen csúszásba kezdő autót nagyon pontosan kell megfogni ahhoz, hogy ne csapódjon át a másik irányba. Ilyenkor a csúszásnak megfelelő irányba kell ellenkormányozni, de csak addig, míg az autó meg nem áll a csúszásban. Aztán gyorsan vissza kell tekerni egyenesbe, nehogy a másik irányba csapódjon ki az autó. Mindig arra kell kormányozni, amerre az ember menni akar.