Blog

Autós utazás hőségben

Nyár, utazás, autó, meleg! Már alig vártuk, de a nagy melegben egy nem megfelelően felkészített gépjárművel még rossz emlékeket is hagyhat bennünk a nyaralás. Cikkünkből megtudhatod, hogy mire érdemes figyelned kánikulában, hogy a kellemetlenségeket elkerüld!

 

Megfelelő hőmérséklet és frissítés az utastérben

Sokat segíthet a klíma, a szélvédő mögé rögzíthető napvédő, a fóliázott ablak, az ablakkivágáshoz illeszkedő redőnyök. (A tapadókorongos napvédők a szemünkbe tűző napsugaraktól óvnak, nem a felmelegedéstől.) Sok folyadékkal érdemes útra kelni hordozható hűtőládával. Az ital (legjobb az ásványvíz) ne legyen jéghideg.

Elindulás előtt a felmelegedett utasteret először az ajtók kinyitásával, majd az első néhány méteren az összes ablak leengedésével szellőztessük át. Ezután a légkondicionálót rövid ideig járassuk nagyobb teljesítményen, majd állítsuk be 21-22 fokra.  Az elindulás utáni percekben javítja a hűtőteljesítményt a szellőzőrendszer belsőlevegő-keringetés funkciója, de ezt időben ki kell kapcsolni, különben megnő az utastérben a szén-dioxid-koncentráció.

Ha a klíma eleinte meleg levegőt fúj, ennek sok oka lehet, a töltőgáz elillanásától kezdve a gyengélkedő kompresszorig. Megnézetheted a rendszert szervizben, de az esetek nagy részében ez semmilyen hibára nem utal.

Mivel a meleg levegő felfelé mozog, a szellőzőket érdemes úgy állítani, hogy az autó teteje felé fújják a hűvös levegőt. Így sokkal gyorsabban le lehet hűteni az utasteret, és a felhevült test sem fázik meg a ráömlő hideg levegőtől.
A légkondicionáló használata néhány lóerős teljesítményt vesz el, ezért ilyenkor – főleg a kisebb motorral felszerelt – autók nem gyorsulnak jól. Ha országúton előzünk, akkor ezzel a mindenképpen számoljunk!
A belső keringetést mindig csak rövid időre kapcsold be, de döntően külső levegővel használd a klímát.

 

Így vezess melegben!

Menet közben strandpapucsban vezetni veszélyes, fontos a zárt vagy lábakat jór körülülelő lábbeli használata.

Hosszabb úton több pihenőt kell beiktatni, mert lankad a figyelem, elálmosodunk.

Kánikulában nem szabad szétpörgetni a motort, és a fékekkel is kíméletesen kell bánni, mert gyorsabban kopnak a betétek, és túlmelegedhet a fékfolyadék. Ugyanez érdemes a gumiabroncsokra is: a melegben kitáguló levegő miatt túlságosan magasra sem szabad beállítani a nyomást.

 

Tarts rendszeres időközönként pihenőket!

Árnyékban, lombos fa alatt parkolva hűvösebb maradhat az utastér, mint tűző napon. A kisebb felületű hátsó ablak nézzen a nap felé. Ne feledjük, a légkondicionáló csak járó motornál működik. Embert vagy állatot soha ne hagyjunk a hőségben az autóban!

A nagy melegtől a gyerekek és a háziállatok agya és szervei is károsodnak, és komoly szenvedésben van részük, amíg a hőgutától végül el nem ájulnak. Az ember képes ugyan izzadni, de a nagy melegben ez sem nyújt védelmet, hiszen extrém hőségben elveszítjük az izzadás képességét.  Innentől kezdve, mivel megszűnik a hőleadás, gyorsan emelkedik a testhőmérséklet, akár a halálos 42 fokig.

Nem csak emberért, állatért is be lehet és kell törni az üveget, de először a rendőrséget vagy a 112-es segélyhívót kell hívni, mert a hatóságoknak pontos adatbázisuk van az autótulajdonosokról,ezért percek alatt el tudják érni mobilon. Ha be kell törni ablakot, akkor az oldalablak üvegtáblája közepére, rongyba csavart kézzel üssünk egy megfelelően kemény eszközzel.

 

Mik lehetnek valódi veszélyforrások?

Az öngyújtók vagy hajtógázos dezodorok szétdurrannak és meggyújtanak valamit; navigációk, laptopok és telefonok akkumulátorai is tüzet okozhatnak, a száraz, magas füvet meggyújthatja a forró kipufogó és katalizátor.

 

Hőségben az autó is gyorsabban amortizálódik, de miért?

Idővel a fényezés is kifakul a napon, és beleég a madárpiszok, bogártetem, ezért érdemes többször letakarítani. Kertben parkoló autók ablakait és kerekeit azért takarják le sokan, hogy nehogy kikezdjék az erős UV sugarak a gumi és műanyag alkatrészeket.

 

Egy jól karbantartott autóklíma aranyat ér!

Magyarországon túlnyomó részben van klímaberendezés az új autókban, a fiatalabb használtakban is előfordulnak, de a korral az állapotuk erősen romlik. Ha gyenge a klíma teljesítménye, sokféle hiba elképzelhető, lehet, hogy valahol lyukas a rendszer, de az is lehet,  hogy a kompresszor már menthetetlen állapotban van.


A klímát az ajánlások szerint minden klímaszezon előtt és után is ki kell tisztíttatni, a gyártók általában évi két karbantartást írnak elő. A tisztítást érdemes szakemberekre bízni!

Sokat tehetünk a levegő frissességéért a pollenszűrő rendszeres cseréjével is, ezt el lehet végezni évente többször is, de minimum kétszer.

Ha hetente egyszer-kétszer télen nem bekapcsoljuk be a klímát, megrövidítjük az élettartamát. A hűtőközegben lévő olaj gondoskodik a műanyag alkatrészek ápolásáról, így a hónapokon keresztül elmaradó klímázás komoly károkat okozhat a rendszerben.

 

Bízd ránk a klímarendszer ellenőrzését, kollégáink ingyenesen átnézik, és árajánlatot adnak a klímatöltésről, klímafertőtlenítésről és az esetlegesen szükséges javításokról!