Futómű

Futómű

Mi utal arra, hogy baj van a futóművekkel? Ha furcsa, kopogó hangot hallasz vagy jobbra-balra húz a kormány, esetleg a gumiabroncsok egyenlőtlenül kopnak, akkor valószínűleg elállítódhattak a futóműveid! Foglalj időpontot profi futóműellenőrzésre most!


Munkadíjak
Futómű, lengéscsillapító
Belső kormányösszekötő csere /db
23 760 Ft
Első- és hátsófutőműállítás
23 760Ft
Elsőfutóműállítás
17 160 Ft
Elsőkerékcsapágy-csere /db
30 360 Ft
Elsőlengéscsillapító-csere /db
26 400 Ft
Hátsókerékcsapágy-csere /db
27 720 Ft
Külső kormányösszekötő csere /db
17 880 Ft
Lengéscsillapító-mérés padon
8 640 Ft
Lengőkargömbfej-csere /db
21 840 Ft
Toronycsapágycsere /db
25 080 Ft


Futómű - Bemutatjuk

A futómű biztosítja a gépjármű és az úttest közötti folyamatos kapcsolatot, irányíthatóvá teszi az autót. Ezért a futómű állapota, beállításának pontossága jelentősen befolyásolja a gépkocsik biztonságos üzemelését és menetkényelmét. A gépjárművek két futóművel, első és hátsó futóművel vannak felszerelve. A futómű elemei közé soroljuk a gépjárművek haladásával, különböző irányba való mozgatásával kapcsolatos, a rugózást, lengéscsillapítást és a stabilitást biztosító, valamint a kerékmeghajtások szerkezeteket.

Ha gépjárműved futóművének összes alkotóeleme tökéletes:
  • biztonságosan, kényelmesen vezethetsz,
  • autód alkatrészei csak csekély mértékben kopnak!

 

Futóművet alkotó szerkezeti elemek

JÓ TUDNI

  • Lengéscsillapító
    Egy gépjárműben elöl is, hátul is két-két lengéscsillapító van beszerelve. A lengéscsillapító feladata a rugózás által keltett lengések hatásos csillapítása, a lökésszerűen fellépő nagy rugólengések, az esetleges felütések megakadályozása. A gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. A lengéscsillapító kiegészítő szerkezeti elemei a toronycsapágy, toronyszilent, a lengéscsillapító porvédő. A lengéscsillapítók nagy része a porvédő szakadása miatt megy idő előtt tönkre. A lengéscsillapító szára beszennyeződik, vizet kap, így berozsdásodik, emiatt a szimerint elkopik, az olaj elfolyik. A szakadt porvédőt ezért kell feltétlenül kicseréltetni.
  • Kerékfelfüggesztés
    A kerékfelfüggesztés összeköti a kerekeket az alvázzal, és a karosszériával. A jármű súlyát és a tömegerőket a kerekekre, a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erőit pedig a karosszériára viszi át. A futómű beállításának optimális értékeit a gyárak minden kocsitípushoz pontosan megadják. Ha a gyári előírásokat nem tartják be, illetve rossz a beállítás, a futómű és a gumiabroncsok idő előtt tönkremennek.

 

Futóművel kapcsolatos fogalmak

HOGY TISZTÁBAN LEGYEN VELÜK

  • Kerékdőlés
    A kerék síkja a függőlegestől általában eltérő. A gépkocsi hossztengelyéhez képest a kerekek felső széle kifelé vagy befelé dől. A dőlés mértéke típusonként változik. Feladata a kerékcsapágyak egyirányú támasztása (a holtjáték korlátozása, a csapágy terhelésének és a kormányzási nyomatéknak a csökkentése).
  • Kerékösszetartás
    Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága az első tengely előtt és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely előtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte kisebb a távolság, akkor széttartásról van szó. A kerékdőlés hatására a kerekek a dőlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebből adódó igénybevételt csökkenti, illetve ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást.
  • Csapterpesztés
    A csapterpesztés hatására a kerék talppontja és a csapszeg képzeletbeli meghosszabbított alsó és felső gömbcsuklóvonala a talajon közelebb kerül egymáshoz, így a talajellenállás nyomatékának karja csökken, könnyebb lesz a kormányzás. A csapterpesztés szögértéke mindig nagyobb, mint a kerékdőlésé, ezért kormányzáskor a jármű megemelkedik, így visszakormányzáskor a kocsi saját tömege is segíti a vezetőt a kormány visszaforgatásában.
  • Utánfutás
    Elősegíti az egyenes úton való haladást. A csapszeg középvonalának elvi meghosszabbítása, pozitív dőlés esetén haladáskor megelőzi a kerék talppontját, vagyis a gépkocsit mozgató erő mintegy maga után húzza a kereket. Negatív dőlésnél a kerék megelőzi az erőhatást, azaz maga után húzza az autót, ezért fordulékonyabbak az elsőkerék meghajtású gépkocsik.

 

Lengéscsillapító – a futómű egyik legfontosabb szerkezeti eleme

MAGAD ÉS CSALÁDOD KÉNYELME, BIZTONSÁGA MÚLIK RAJTA

A lengéscsillapító feladata a rugózás által keltett lengések hatásos csillapítása, a lökésszerűen fellépő nagy rugólengések, az esetleges felütések megakadályozása, ezáltal a gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. Minél hosszabb ideig válik el a kerék az úttesttől, annál nehezebb irányítani az autót, akár teljesen irányíthatatlanná válhat.

 

Rossz állapotú lengéscsillapítók miatt:
  • a gumiabroncs fokozottan, egyenetlenül kopik
  • a féktávolság akár 20%-kal megnő
  • vizes úton megcsúszik a kocsi
  • rossz a gépjármű úttartásra (kanyarban könnyen kisodródhat)
  • nagyobb terhelés jut a többi futóműalkatrészre, ezért idő előtt tönkremehetnek

Ha járműveden rossz menetviselkedést, a kormány szitáló mozgását, vagy a gumiabroncsok egyenlőtlen kopását tapasztalod, keresd fel egyik Kwik Fit szervizünket. A gépjármű teljes körű, ingyenes átvizsgálása során megállapítjuk a lengéscsillapítók elhasználódási fokát. Mivel a mozgó futóműalkatrészek és a gumiabroncsok idő előtt meghibásodhatnak, így elkerülheti azt, hogy a feltáratlan hibák miatt nagy anyagi kiadást igénylő javítást igényeljen gépjárműje.


A lengéscsillapító optimális működése a kiegészítő alkatrészek állapotától függ. Az esetek 80 %-ban a lengéscsillapítóval együtt a toronyszilentet, a toronycsapágyat is le kell cserélni, a rugókat is át kell vizsgálni.

 

A lengéscsillapító rossz állapotát jelzi a
  • szabálytalan, rendellenesen megkopott gumiabroncsok (kagylós kopás)
  • lengéscsillapító felületi rozsdásodása
  • lengéscsillapító testének deformálódása
  • lengéscsillapítón olajszivárgás, olajfolyás
  • megrongálódott csavarok, rögzítések

 

Nézd végig szervizeinkben az átvizsgálást, javítást!